20. februar 2009

London!

Siden jeg har vært så flink jente og gått ned så mange kilo, bestemte jeg og Lise oss for å bestille en tur til London i vinterferien for å feire 15 kilo nedgang. Da måtte jeg virkelig være flink og faktisk klare 15 kilo før vinterferien. Dessverre hører det vel med til historien at jeg ikke klarte mer enn 14,6... Men kunne jo ikke la være å dra til London på grunn av de manglende 400 grammene heller! =P Og da jeg gikk på vekta da jeg kom hjem hadde jeg nådd 16 kilo nedgang, så da gikk det bra uansett! ;)

Grytidlig mandag morgen bar det opp av senga, og supersnille Christopher var utrolig grei og kjørte oss til Torp. :D Tusen takk! Etter å ha virra litt rundt på Torp kom vi oss på flyet og av gårde. Oppe i lufta hadde noen glemt å skrape veien, for det rista og hompa og skrangla noe innmari, hele veien fra Norge til England! Vi ble sittende ved siden av en merkelig dame som vi aldri skjønte om var norsk eller engelsk eller noe annet. Hun babla i vei på gebrokken norsk og gebrokken engelsk, og bytta språk for hver gang hun starta en ny samtale. :S Etter masse ristning og merkelige samtaler kom vi oss helskinna ned på bakken, og etter å ha prøvd å lese noen lite informerende skilt på flyplassen, fant vi toget som tok oss til sentrum, og t-banen som tok oss videre til hotellet. Da vi kom opp fra t-banestasjonen og ut på gata kjente vi London-lufta for første gang. Og det var VÅRluft!! :D Varm og deilig frisk luft mot ansiktet, og dermed var humøret på topp! :D


På toget fra flyplassen
til sentrum!





Hotellet var utrolig fint, sånn bortsett fra at vi fikk noen ekle ulltepper istedet for dyner! Airconditionen var litt ute å kjørte, så uansett hva vi gjorde var det kokende varmt på rommet! Fordelen var at det ble så varmt om natta at vi slapp å bruke de ekle ullteppene! =P Men alt i alt er vi faktisk veldig fornøyd med hotellet, så tusen takk til Kine for hotellanbefaling! =)


Der vi spiste lunsj fikk
vi mordvåpen som bestikk!









En litt lattermild Lise
etter en lang diskusjon
om maten til sidemannen.
Han skjønte det gitt.. =P




Vi titta på kartet, og så at hotellet lå slik til at om vi gikk til Oxford Street fikk vi oss en god gåtur med et snev av trening, så det skulle vi gjøre. Men nå har vi det med å gå innom hver eneste lille butikk, så etter å ha gått i timesvis og ikke kommet lengre enn til Harrods tok vi første og beste buss til Oxford Street. Den første butikken som lyste mot oss var superbillige Primark, som var Lises eneste mål med hele Londonturen. Vi gikk inn dit, gikk vel igrunn berserk og shoppa til den store gullmedaljen! Og før vi visste ordet av det stengte butikken, og vi var siste kunder ut! :P "Hele" Oxford Street stengte, og det var den shoppinga! Målet ble dermed å finne en kinarestaurant og få seg litt middag. Etter å ha jakta i en time uten hell ga vi opp og endte opp på PizzaHut. NAMM! :D Det første vi så da vi kom ut fra PizzaHut var selvfølgelig en kinarestaurant! :P

I London er det visst
vanlig å gå med barna
i bånd!
:S







Dodi og Diana-minnestingen
på Harrods.







Pizza! :D








Klar for pizza! :D






Neste morgen tok vi buss rett til Oxford Street for å få shoppa litt før vi skulle på diverse severdigheter, men brukte så og si hele dagen der. Da kvelden kom fant vi ut at vi måtte jo ihvertfall se Big Ben og greier, og tok en buss dit.



I toppen på en
dobbeltdekker









Sterke tegnspråklige
meninger ved
Speakers Corner






Meningsløs Lise
ved Speakers
Corner! =P









En lunsjpause på SubWay
hvor jeg prøver å legge planer,
med kart og guidebok! ;)






Meg med belgisk
vaffel og is! :D






Og Lise med
belgisk vaffel
og is! :D





Lise elsker alle skumle, farlige ting der man går inn med livet som innsats (les: karuseller og pariserhjul), og skulle selvfølgelig absolutt opp i London Eye. Det sier seg kanskje selv at jeg HATER alle sånne ting, siden panikken og høydeskrekken tar meg om jeg klatrer opp på en kjøkkenstol! Jeg var veldig lite innstilt på å være med opp i den helvettesskapen der, men etter en time med god overtalelsesteknikk fra Lise sto vi i kø og var på vei inn! Allerede i det jeg satte høyrefoten inn i vogna kjente jeg meg svimmel og svett i håndflatene, men nå var det ingen vei tilbake. Jeg forta meg rett inn og satte meg på krakken i midten av vogna, og var fast bestemt på å bli på den krakken med lukkede øyne i en halvtime, fram til jeg var trygt nede igjen! Men før jeg visste ordet av det dreiv jeg og vimsa rundt inni der og følte meg så trygg som bare det. Trodde jeg! Inntil jeg så på bildene etterpå, der jeg ser at redselen lyser av meg. =P Men gøy var det iallefall. :D
Ulempen var at det var mørkt, så vi fikk ikke sett så mye av utsikten, bortsett fra masse lys. Så nå er jeg fast bestemt på at jeg skal tilbake dit snart for å ta den mens det er lyst! =)



Vi fant en rød
telefonkiosk! :D










Og så meg i telefonkiosken! =)











Bitteliten Lise foran
Big Ben!










London Eye!










Ikke heelt trygg
oppi der!







Dette hadde nok vært
et bedre valg for meg!








Lise ser ikke heeelt
trygg ut hun heller!










På toppen!





Dagen etter bar turen til Madame Tussauds, noe jeg har gleda meg til i hele mitt liv. Og det levde opp til forventningene! :D Selv om vi måtte stå en time i kø for å komme inn, og måtte stå i kø og gå i kø hele veien gjennom.






























Skikkelig kosebamse! :D








Følte jeg passa inn her..










Tittei!


















Lise likte seg best her!



















Madame Tussauds tok veldig mye lengre tid enn vi egentlig hadde planlagt, og vi ga opp lista jeg hadde laget med alle severdigheter vi skulle se. I stedet tok vi turen til Oxford Street og Primark igjen! =P Vi hadde i løpet av dagen innsett at vi hadde shoppa så mye at vi ikke fikk med oss ting hjem igjen. Heldigvis hadde jeg pakka bagasjen min i kofferten som er liten nok til å gå som håndbagasje, så jeg skulle kjøpe meg en koffert til på Primark. Det viste seg at ikke skulle bli så lett... På Primark har de BILLIGE kofferter (sier vel litt om kvaliteten og da..), og jeg og Lise falt for to av de. Vi sto og vurderte de, da en dame plutselig kom og nappet fra meg den ene!! :o Jeg ble rimelig forbanna, men prøvde å løse det ved å snakke rolig til henne og fortelle at jeg skulle kjøpe den. Men hun skrek tilbake om hvor dum og teit jeg var, tok med seg kofferten og løp av gårde! Det sto en ansatt der, så jeg spurte henne om de hadde en til av kofferten. Hun lurte på hvorfor jeg spurte, og jeg forklarte hva som hadde skjedd. Da ble hun ansatte forbanna på hun andre og lurte på om hun skulle ta henne! Hehe :P Men jeg ba henne heller sjekke om de hadde en til av kofferten, men hun henviste meg til en annen mann som kalte seg The Supervisor. Jeg snakket med han, og han spurte så pent om jeg kunne komme tilbake om et kvarter, siden han måtte ordne noe. Jeg skulle gå ned og til venstre ved et bord med masse vesker, der det var en slags disk, og spørre etter "The Supervisor" der, for det var han. Men da jeg gikk ned var det ikke noe bord med vesker, og ingen disk. Jeg spurte en vakt som sto der, og han sier at det er over 100 "Supervisor" der. Jeg gikk tilbake til koffertavdeling og spurte hun ansatte jeg snakka med tidligere. Hun kunne fortelle meg at denne mannen jeg hadde snakket med var en forbanna, jævla idiot, som nettopp var ferdig på vakt og hadde gått hjem! Rimelig forvirra og med en følelse av å være litt snurra rundt en finger, rista jeg oppgitt på hodet og valgte en annen koffert! Den var i det minste rosa! ;)



Alt Lise shoppa
på turen!









Alt jeg shoppa
på turen!









Vi shoppa ferdig på Primark, og for å komme i bedre humør etter møtet med den idiotiske Primark-mannen, skulle vi kose oss med biff og rødvin. Det viste seg å heller ikke bli så lett! Vi fant et sted som het Angus Steakhouse, det så veldig koselig ut. Vi gikk inn, fikk et bord og menyer. Enn så lenge, alt vel. Men det ga seg der. Det varte og gikk, og først etter 20 minutter kom en dame og spurte om vi var klare til å bestille drikke!! Åjada, og mat fikk vi bestille også. Men siden det ikke sto noe om hva som var med av tilbehør til maten spurte jeg om det, men da begynte servitørdama og kjefte og smelle og fortelle meg at jeg da måtte skjønne at det måtte bestilles utenom. :S Vi fikk omsider bestilt, og snart kom vinen vi hadde bestilt! Den var det kullsyre i! :S Ikke veit jeg om vi har bestilt noe merkelig, eller om det var noe feil. Spørre turte jeg ihvertfall ikke! Da maten omsider kom, etter evigheter, smakte jeg på min først og den var sinnsykt god! :D Jeg tenkte at da biffen var såå god, spilte det ingen rolle hvor sure servitørene var og hvor lang tid alt tok! Strålende fornøyd! :D Men så skulle Lise, som er litt treig av seg, smake på sin mat. Og det var ikke like positivt. Biffen hennes var en eneste stor slintre!! Etter å ha "leita gjennom" biffen sin fant hun to biter kjøtt, resten var slintre! Lise ville ikke klage, men jeg ville! Da jeg sa ifra, fikk jeg beskjed om at den skulle være sånn, at det var sånn biff hun hadde bestilt! Da jeg spurte hvorfor det var så forskjell på biffene våre da vi bestilte det samme, grynta hun bare, rista på hodet og gikk! Men så kom en mann i dress, sikkert hovmester eller sjef eller noe, og spurte hva problemet var, og dermed fikk Lise ny mat! Han var kjempegrei, i motsetning til hun andre! Den nye biffen hennes var kjempegod, og endelig var måltidet bra! =)
Men en ting er sikkert: Vi spiser aldri mer på Angus Steakhouse!!


Den gode biffen! :D
Altså min, ikke Lise sin!






Vi tok en rask og skummel tur for å se på Buckingham Palace! Gata dit var MØRK og folketom, og det var ikke så veldig morsomt, så vi tok bare en rask titt før vi benyttet sjansen til å prøve ut en engelsk taxi tilbake til hotellet! Der fant vi ut at det var på tide å prøve og pakke ned alt vi hadde, for å sjekke om de nye koffertene hadde løst plassproblemet. Og det hadde det, men vektproblemet hadde derimot blitt større! Noen vekt til å veie bagasjen hadde vi jo ikke, men ved å løfte koffertene innså vi at dette kom ikke til å gå bra. Olabukser veier jo mye, så jeg skulle teste om jeg fikk to utenpå hverandre. Og det gikk fint, så jeg prøvde med en til, og det gikk bra. Så da satte jeg på meg en til, med hell. Med fire bukser utenpå hverandre var det såvidt jeg klarte å gå, så jeg fant ut at det fikk være nok! Jeg pakket buksene øverst i kofferten, og da vi omsider fikk veid koffertene på flyplassen neste morgen, var det visst bare å finne fram buksene igjen og dra de på. Kunne blitt spennende om jeg måtte inn på et bakrom og kle av meg ved sikkerhetskontrollen! :P Men slapp heldigvis unna, og vi kom oss om bord på flyet og tilbake til Norge. Nå hadde de heldigvis skrapa veien oppi der, og det var en mer behagelig tur! =)


Fire bukser utenpå
hverandre..








Sliten og oppblåst
med fire bukser!








Fire bukser..
Og de nydelige Adidas
Superstar jeg kjøpte for
usle 270 kr! :D




Vel hjemme i Norge med snøstorm var humøret tilbake på bunn, og jeg savna det herlige vårværet i London! Tro meg, uskrapa veien i snøete Oslo med to kofferter hver, det er ikke lett!! Men vi kom oss hjem! =)

1 kommentar:

kjeng sa...

Spenstig! artig på tur, vettu!