9. november 2008

Tolketur til Mo i Rana!

I helga gikk turen til Mo i Rana for å skrivetolke der. Det er den gråeste og kjedeligste byen jeg noen gang har sett!! De aller, aller fleste husene var malt i grått, og de få som ikke var det var malt i andre blasse farger! Oppdraget begynte ikke før 16.00 på fredag, men eneste fly gikk fra Gardermoen klokka 07.05, så da var det bare å stå opp grytidlig! Trøtt og forferdelig kom jeg meg avgårde med Flybussekspressen, fikk morgenkaffen min på Gardermoen, møtte co-tolken min, og vi kom oss avgårde med flyet. Vi måtte til Trondheim og bytte fly der. Flyet vi skulle ta videre var over en time forsinket, så det ble en god del venting der. Da flyet endelig kom, et bittelite flappflappfly (Dash-8) fra Wideroe, kom vi oss avgårde. Det viste seg at vi måtte mellomlande i Mosjøen også, men her slapp vi ihvertfall å bytte fly. Vi kom oss etterhvert til Mo i Rana. Der er flyplassen en typisk Nord-Norgeflyplass, på størrelse med klubbhuset på Slåstad. Flybussen derfra til Mo i Rana sentrum viste seg å være en taxi, og den kjørte oss til der vi skulle bo og tolke: Meyergården hotell. Det er det fineste hotellet jeg noen gang har sett!! Rommet var også kjempefint!



Hotellrommet.
I det lille bordet
var det lys! :D





Mønsteret på sengeteppet.
Jeg forelsket meg totalt
i det sengeteppet og kunne
nesten gjort meg til kjeltring
for å få det med meg hjem!



Da klokka nærmet seg 16.00 gikk vi ned og koblet opp utstyret. Det viste seg at tastaturet mitt var dødt, og jeg hadde glemt ekstra batterier! Jeg løp på Rema 1000 over gata, og da jeg var på vei inn igjen, i full fart, hørte jeg noen rope "Giiiiiiiiiiiine Antonsen!!" høyt bak meg! Det var Elin M, som jeg gikk på Ål sammen med!! Hun hadde vært der og tolket hele uka! Maken til sammentreff, bare så innmari synd at jeg måtte løpe inn og begynne å tolke, og hun måtte løpe til toget! =(

Tolkinga den kvelden gikk veldig bra, og etter vi var ferdig kjøpte jeg og co-tolken min mat i baren på hotellet. "Småretter" sto det i menyen, og vi valgte en pastarett med kylling. Det er den største pastaretten jeg noen gang har fått! Og så var den supersterk! Vi spiste så tårene rant og det brant i hele systemet. Vi klarte ikke spise mer enn halve retten!

Lørdag sto vi opp og spiste en kjempegod frokost på hotellet før vi gikk i gang med tolkinga. Den gikk veldig bra, men da vi kom til lunsj fant brukeren ut at han ikke gadd mer og dro hjem. Ingen av de andre deltagerne på seminaret hadde behov for tolk, så da ble vi avlyst. Siden flyet vårt ikke gikk hjem før søndag klokka 15.00, sto vi der uten noe som helst å gjøre på over et helt døgn. Ikke gikk det noen fly hjem tidligere heller. Jeg fant ut at det var et bittelite treningsrom på hotellet, så jeg tok en tur dit. Men det eneste som var på dette "treningsrommet" var en treningssykkel, og etter et par timer på den var jeg lei! Jeg dusja og ordna meg, så gikk jeg og co-tolken min på en restaurant og spiste en bedre middag. Og siden vi ikke hadde stort å gjøre dagen etter fant vi ut at vi like gjerne kunne dele en flaske vin! Han som satt ved bordet ved siden av oss på restauranten viste seg å være fra Kongsvinger, så jeg snakket en del med han, før jeg og co-tolken gikk videre på en pub som var i tilknytning til hotellet vi bodde på. Det var den merkeligste puben vi har vært på. En merkelig sammensetning av bare totalt unormale mennesker, og det skjedde bare merkelige ting der. Der ble vi ikke lenge, og gikk heller videre til nattklubben på hotellet. Der var det nesten ingen mennesker, og forferdelig høy musikk! Så der ble vi heller ikke veldig lenge! Jeg gikk og la meg, og sov til vi måtte dra til flyplassen. På vei hjem var det så turbulens at folk på flyet skrek, så det var ikke særlig koselig. Vi slapp heldigvis å lande i Mosjøen, men måtte innom Trondheim nå også!




GRÅ by!!

Ingen kommentarer: