29. oktober 2010

Malta! :D

20. - 27. oktober dro jeg, Espen, Ingar, Eli-Anne, Mamma og Pappa til Malta! :D En helt fantastisk uke, på et helt fantastisk fint sted!! :D

Klare for avreise fra Gardermoen! ;)

Stranda, 100 meter fra hotellet! ;D

Hotellet var dessverre ikke noe å hoppe i været for! =/ Ganske kjipe greier, men lamper som falt fra veggene, aircondition som ikke virket, vann som rant inn når det regnet, og en do som ikke gikk an å dra ned! =( Men, vi skulle jo bare sove der, heldigvis. Så vi holdt ut! =) Og vi betalte jo bare småpenger for det, så da er det jo greit. Og servicen der var helt fantastisk! :D

Den innmari spennende frokosten. Det var loff, litt mindre loff, skinke, ost og et slags syltetøy. I tillegg var det noe slags cornflakes-greier med varm melk. Og kaffe tykk som tjære! :P

DEN BLÅ LAGUNE
Landet Malta består av 6 øyer, tre store bebodde og tre små ubebodde. De tre store er Malta, Comino og Gozo. På Comino ligger Den Blå Lagune, med det blåeste vannet jeg noen gang har sett! Vi tok bussen tvers over hele Malta, og båt over til Comino for å bade i Den Blå Lagune!! Det var helt fantastisk! :D Vi badet i det klareste vannet som er, mens fiskene svømte rundt føttene på oss!

Se så fiiiint!

På Comino er det masse øgler! =)

GOZO
Neste dag tok vi også buss tvers over Malta igjen, og tok båt over til Gozo. Gozo er den frodigste av øynene, og den har veldig mange severdigheter. Da vi gikk av båten sto det masse bussjåfører og taxisjåfører som prøvde å fange folk for en guidet tur. Vi ble stoppet av en taxisjåfør som ville ta oss med. Vi sa at vi var jo 6 stk, så vi fikk ikke plass i noen taxi. Men han sa han hadde en taxi som tok 7 personer, så det var ikke noe problem. Siden han også fristet med et inkludert måltid på en restaurant, og at han ventet på oss mens vi var på severdighetene (i motsetning til hop on-hop off-bussene, som forsvinner og kanskje ikke kommer igjen på 2 timer), valgte vi å bli med han! Billig var han også! =) Men, da vi kom fram til taxien han hadde parkert litt lengre bort, var det ikke akkurat en slik 7-seter vi hadde sett for oss. Det var en helg vanlig gaaaammel sedan med tre vanlige seter bak og tre foran. Der skulle han ha inn oss alle, og vi er jo ikke akkurat søte små personer noen av oss.. Vi satt delvis oppå hverandre, og måtte ta fart for å komme inn! Bilen stakkar slo nedi i hver eneste dumt og hver eneste sving, og aldri har vi følt oss så utrygge tror jeg! Men, det gikk bra! :D Og det er et minne for livet! =P Og vi fikk sett masse, for han kjørte oss rundt på alt som var verdt å se på øya! :D

Espen på båten

Pappa på båten

En bitteliten "by" som du kun kan komme til med båt!

En fiiiin kirke på Gozo

VALETTA
Valetta er hovedstaden på Malta. Her var vi også og gikk rundt og titta på severdigheter, shoppa og var på marked.

Malta har vært engelsk en gang..

Hva er det med meg og spesielle fontener? Elsker dem! =)

En fiiiiin kirke til! =)

Eli-Anne titter litt på utsikten mens hun venter.

Middag!

MDINA
Mdina var den gamle hovedstaden på Malta, en bittebitteliten by! Absolutt verdt et besøk! =)

Utsikten fra Mdina!
Det bjåser fæj stjorm i her oppe! =P

Fiiiiin kirke i Mdina!

I Mdina er det forbudt å spille trompet!
Evt å tute..

St. Julian er partybyen på Malta, og vi bodde midt i partygata. Men selv om hotellet lå midt i mellom alle utestedene, var det veldig stille om natta. Ikke noe problem å sove! =)

Masse fine lys på utestedene! ;)

En fænzispænzi palme på en restaurant borti gata!

Vi tok med Mamma og Pappa på bowling for første gang. Morro! :D Første gang i mitt liv at jeg ikke kom på siste plass! :P

I St. Julians er det et kattehostel, hvor hjemløse katter kan komme å få seg litt mat. De var så søøøøte! Jeg ville klappe de, men kunne jo ikke det siden flere hadde skabb! =(

Bussturene på Malta var noe for seg selv. Alltid fullt, og helt forferdelig skranglete busser! Og hvis det hadde regnet var setene klissvåte, siden sjåførene alltid forlot bussene med vinduene åpne! Men bussene gikk stup i ett da, det var bra! :D

Maten der nede var helt fantastisk!! Og kjempebillig! Men det var så utrolig store porsjoner at vi ikke klarte å spise opp noen gang!! Dette her er en "søt, liten" forrett!

Søt liten burgertallerken!

Mamma spiste sushi for første gang!
Og hun likte det! =)

En veeeldig god lokal vin, som kostet hele 33 kr per flaske! :P

Den ene resepsjonisten på hotellet ville si hade og bli avbildet med alle før vi dro!