24. juli 2007

Dublin

Fredag dro jeg og Espen til Dublin for å besøke Preben! Bare èn måned siden vi hadde møtt han, men føltes som en halv evighet! Etter at Espen var ferdig på jobb på fredag tok vi Torpekspressen nedover til Torp, og etter en runde på taxfree'n uten noen stor handling, var vi ready to take-off! Flyet derimot var plutselig ikke det. Det ble mer og mer forsinket, og etter å ha venta i over 3 timer med både god mat og god øl, fikk vi omsider lov å komme oss i flyet og avgårde! =)

Glade og lykkelige

Det er tydeligvis
ikke alltid like fint
vær der oppe!

Vel framme på Dublin Airport skulle vi på bagasjejakt. Vi fulgte strømmen og skiltene, og gikk og gikk og gikk! Og etter å ha gått og gått i kjedelige, laaange ganger i nesten et kvarter kom vi omsider til bagasjen. Så startet jakten på riktig buss! Vi skulle ta bussen som het AirCoach, men den finnes det to utgaver av, uten noen som helst merking på hvilken som er hvilken. Og sjåførene var bare stressa og hadde absolutt ikke tenkt å svare på spørsmål! Men vi fant omsider riktig buss, og kom oss avgårde. Etter en halvtime hoppa vi av bussen og møtte eendelig Preben igjen! :D Klokka hadde blitt 11 på kvelden, altså 12 norsk tid, så vi var rimelig slitne etter å ha reist i over 9 timer! Men mat måtte vi ha, så vi traska avgårde for å spise på en restaurant like ved..Men den var visst stengt, så det endte med at vi gikk hjem og bestilte pizza! Namm! =)

Lørdag dro vi til sentrum for å shoppe litt, og gikk i forskjellige handlegater i flere timer. Ble mest titting da, og ikke så mye shopping, ikke på meg og Espen ihvertfall. Preben derimot kjøpte seg en PSP! På kvelden dro vi ut og spiste på Hard Rock. Jeg bestilte meg en biff, men den var visst med potetstappe!!! Til min store skuffelse..potetstappe til biff?! Potetstappe kan til nøøød være bra nok til pølser, men ikke til biff! Huff! Men selve biffen var veldig god da! ;) Senere gikk vi på byen og leita en god stund etter en typisk irsk pub med irsk folkemusikk, men alle vi fant var så stappfulle at vi gav opp! Istedet gikk vi på et ganske kult utested, men der var det så høy musikk og forferdelige diskolys at vi gav opp! :P Litt utpå kvelden kom vi oss hjemover og slokna fort!

I Dublin får man
potetgull til alt
man spiser!

Espen fant
drømmehuset sitt
i en lekebutikk! :P

Søndag sov vi bort halve dagen, før vi bestemte oss for å dra på Guinnessbryggeriet! Der var det 7 etasjer, og etter å ha gått i trapper til den store gullmedaljen regna vi med vi var på toppen snart, men neeeida, alle de trappene var bare innad i 1. etasje! Og det var 6 etasjer til!! Ble litt trappegåing... Det var kjempeinterressant å se hvordan ølet brygges, og så var det kjempefint der. To steder fikk vi smaksprøver, ene stedet et halvt glass, og et overfullt glass i siste etasje! Ølet var veldig godt, men etter å ha sett hvordan det lages smakte det mest svidd korn! :P

Bak en kunstig

heisekranenes by!

Preben på toppen av
Guinness-bryggeriet!

Etter bryggerituren dro vi til byen igjen for å shoppe mer, før vi endte opp på en diiger spillebule! Gutta hoppa frem og tilbake mellom bilspillene og airhockeyen i timesvis! =P Så dro vi på Pizzahut for å spise litt, og på veien dit fant jeg en statue av min elskede Molly Mallone! :D Vi bestilte oss en utrooolig god pizza og spiste oss overmette, før vi så bestilte dessert! Preben brukte all sin energi på å flørte med servitrisa, og vi ble sittende til langt over stengetid! ;P Da vi omsider kom oss avgårde dro Preben hjem, siden han skulle på jobb dagen etter, mens jeg og Espen møtte Kiwi-Marthe og hennes kjære Frank, som også var i Dublin! Dublin stenger visst klokka 12 på søndager, tydeligvis, for vi leita i en evighet etter en åpen pub, og fant omsider èn. Men etter en øl stengte søren meg den også!

Elskede Molly Mallone!

Pizza på Pizzahut!
Med ostefylte dingser
rundt kanten! Namm! :D

Mandag var tiden kommet for å dra hjemover. Vi pakket sammen og tok en dyster og regnfull farvel med Preben. *Savne*. Vi fant den berømte AirCoachen og kom oss til Dublin Airport igjen. Etter å ha fått i oss litt frokost, og handla litt på taxfree'n, la vi igjen ivei i de laaaaange gangene i et kvarters tid. Fant riktig gate, og idet vi sto i kø klare for å sjekke inn, ble flyet plutselig forsinka gitt. Det var ikke lov å gå ut av køen igjen, så der sto vi da... Etter nesten to timer begynte ting å skje, og vi kom oss ombord i flyet..men da fikk de ikke igjen døra på flyet, så da satt vi der i en evighet til før vi kom oss avgårde! Vel nede på Torp fant vi Torpekspressen, og så begynte den to timer lange turen til Oslo igjen! Den føltes utrooooolig mye lengre nå enn på turen nedover! Men hjem kom vi oss da, og turen har vært kjempeflott!! :D Bortsett fra de forsinkede flyene såklart!