1. januar 2008

Jul og nyttår!

Torsdag før jul dro jeg og Espen til Odalen for å levere Spitzi der, før vi sto opp tidlig fredag morgen for å dra til Brumunddal. Vi var innom omtrent alle mulige steder på Hamar for å få tak i de siste julegavene, og det klarte vi etter mye om og men. Vel fremme i Brumuddal fikk vi servert laksefilet med rømmesaus! NAMM! Vi tok tidlig kvelden, og neste morgen dro jeg til Odalen igjen. Var innom Bruvoll en liten tur på veien hjem, der Magnus var hyper og stakkars Tante Ingrid tappert prøvde å få huset klart til jul! Vel fremme i Odalen igjen hjalp jeg mamma med alle juleforberedelsene, både lørdag og søndag. Søndag var jo lille julaften, og det er den dagen i jula jeg liker best, som er mest koselig og som har mest tradisjon for meg. =) Da kvelden kom pynta pappa juletreet, mens jeg pynta mammas julerot og julevinduet, i år som i fjor. Og etter det drakk vi gløgg og så på Grevinnen og Hovmesteren, i ren lille julaftentradisjon! :D Koselig. I år er jo Spitzi sin første jul, og juletrepynting er noe hun liker veldig godt, til pappa sin store frustrasjon! :P




Juletreet i Odalen!
Pus liker seg der! =P






Så kom julaften. Jeg sto opp tidlig for å se på Tre Nøtter til Askepott og alt det andre som hører julaften til. Blir ikke jul uten. Siden pappa har begynt å jobbe som kirketjener, måtte han jobbe på julaften i år. Veldig spesielt at han var borte det meste av dagen, men fordelen var jo at vi fikk æresplasser på galleriet i kirka under gudstjenesten. ;) I år, endelig, for første gang på tre år, holdt den vanlige presten vår gudstjenesten, så det fikk frem julefølelsen i meg. Etter å ha vært i kirka bar det hjem for å lage mat og forberede seg til kvelden, før vi koste oss med god mat og dessert. Utpå kvelden åpnet vi pakkene, og jeg ble veldig fornøyd! :D Fikk blant annet hardangerbestikk, penger, gavekort på elkjøp, vindusviskere til bilen, gradestokk til bilen, karafell, vinglass, tekrus, bok, og mye mer! =)
Verken Ingar eller Kalle kom på julaften i år, så det var veldig spesielt. Gruet meg veldig til det, men det gikk veldig mye bedre enn jeg hadde trodd!


Pus leker med papiret
mens vi pakker opp pakker.








Pus under juletreduken!
Hun bodde omtrent under
juletreet hele jula.



Førstedagen spiste vi goood julefrokost, og resten av dagen gikk med på å slappe av. Andredagen dro jeg til Brumunddal igjen. Der var det god middag med Espens besteforeldre, mens vi slappet av resten av kvelden. Neste morgen sov vi leeenge, før det bar til Odalen igjen. Man blir forferdelig lei av Romedalsskogen etter å ha kjørt den fire ganger på under en uke!! Misunner ikke folk som kjører over der hver dag! Vel fremme i Odalen kjørte vi mamma og pappa på fest, før vi dro hjem og koste oss med god julemat og satt oppe til langt på natt for å hente mamma og pappa igjen. I mellomtiden lagde jeg en "gapatrost" til å henge i bilen. ;)

Oldemor hadde bursdag fjerde dag jul, noe vi alltid har feiret med kalkun hos henne i Løten. Men da Oldemor døde for noen år siden, overtok bestemor kalkuntradisjonen og vi har spist kalkun hos henne hvert år. Men nå har jo ikke bestemor noe hus lengre, etter at det brant ned i sommer. Bare en tragisk mørk liten midlertidig kjellerhybel, og der ville hun ikke ha noen kalkunmiddag. Så i år samlet vi slekta til koselig kalkunmiddag hos oss istedet.

Siden vi skal feire nyttår hos oss i Oslo i år også, fant jeg ut at jeg ville ha juletre! Så sjettedagen bar det til skogs for å hente juletre! Bedre sent enn aldri! ;) Etter å ha gått vel og lenge, og sjekka minst hundre grantrær, fant vi endelig et vi likte, så det sagde vi ned og dro med oss! Vi fikk pakka det sammen i bilen, og så bar det til Oslo igjen, for å rydde og vaske, og så pynte juletre! Spitzi var fortsatt like glad i juletrepynting, og bidrog sterkt! Og siden hun er så bortskjemt som hun er, så fikk hun et eget lite juletre å ødelegge! =P




Juletreeet i Oslo.
Litt vel stort! =P










Spitzi sitt minijuletre
til å ødelegge!






Så kom omsider nyttårsaften. Dagen gikk med til å forberede kalkun og masse annen god mat, og å lage hjemmelaget is til desserten. Utpå kvelden kom Lise, Kise og Preben hit, og vi spiste kjempegod vellykket mat! Vi ble alt for mette alle sammen, men fikk da i oss alkohol for det! ;) Vi spilte monopol, TP og Xbox, før vi gikk ut og så på rakettene, skålte i champagne, fyrte opp noen små raketter, og nesten satte fyr på hagen til de vi bor hos! :P Heldigvis var de borte denne kvelden.. Som alltid sto jeg og Lise ute i timesvis for å se på rakettene! :D



Middagsbordet








Christopher venter
på middag!








Vi ser på raketter!







Preben gjennom et
champagneglass! =P







GODT NYTT ÅR! :D

Ingen kommentarer: