31. mars 2008

Lakselv! :D

Jeg og Martine var i Lakselv og skrivetolket hele denne helga! :D Det var veldig slitsomt, men veldig gøy! =) På fredagmorgen, klokka 05.45, tolk jeg trikken nedover til sentrum, møtte Martine på Oslo S, og så gikk turen til Gardermoen med flytoget. Derfra fløy vi med SAS til Tromsø. Det var Brodern som pakket og fikset flyet vårt! =) I Tromsø rakk vi en cola og ei pølse på flyplassen, før vi tok neste fly videre mot Lakselv, et bittelite propellfly fra Widerøe. Det mellomlandet i Alta, og der fikk vi lov av flyvertinna og piloten å gå ut og kjenne på Altalufta, selv om det egentlig ikke var lov å gå ut av flyet. (Hvis vi hadde beveget oss noen få meter til bort fra flyet måtte vi ha blitt sikkerhetssjekket og hele pakka!) Piloten, en veldig snill og energisk mann, mente vi måtte kysse bakken der i Alta. Han passet også på å legge til at dersom pilotene begynte å kyssa jorda et sted burde man ikke bli med flyet videre! ;) Og så stilte skjønne lille piloten opp på noen bilder av oss, fly, Altautsikt og pilot! ;)

To spente jenter på
flyplassen i Tromsø.

Propellen! =)
Jeg ble veldig fascinert
av jeg ikke kunne se den
med "det blotte øye",

med samme fly som oss!!
I Lakselv kom ikke avisene
før kl 14.00!! Før det sto
avisene fra dagen før i stativene.

Så bar det opp i lufta igjen, gjennom en forferdelig turbulens. Den flyturen tok bare 20 minuntter, og vi kom oss ikke en gang langt nok opp i lufta til at sikkerhetsbelte-skiltet rakk å slukke. Ned igjen var det også masse turbulens, og lille Ginemor var ikke heeelt trygg nei.
Trygt på bakken i Lakselv møtte tanta til Martine oss, kjørte oss på en sightseeing i Lakselv sentrum, før hun kjørte oss til hotellet vi skulle bo på (som hun og mannen hennes driver!). Der fikk vi omvisning, før vi fikk en spesialtservert lunsj bestående av en nydelig omelett, og kjempegodt nystekt brød. NAMM! :D

Da aftenen kom måtte vi tolke litt, i 4 timer. Etter det fikk vi låne bilen av tanta til Martine, så dro vi ned til sentrum på en bitteliten pizzeria. Der var pizza en normal ting som ikke kosta stort mer enn 180 for en stor pizza..mens en kebab var skikkelig urbant, og kostet 120 kr!!! Merka at vi var i Finnmark liksom! =P Mens vi satt der og spiste pizzaen vår kom en full og forferdelig innpåsliten same dit også, og han skulle absolutt sitte ved Martine og tafse på henne. Han snakka kun samisk, og forventa at vi selvfølgelig skulle skjønne hva han sa. :S Med god hjelp fra de som jobba på pizzerian ble vi omsider kvitt han, og forta oss å spise opp før vi dro til hotellet igjen.

Hos tanta til Martine
fant jeg maken til det
gamle kjøleskapet vårt
i Odalen!! :P

Martine på pizzerian.
Før samen kom, vel
og merke!

Lørdagen gikk med på å tolke hele dagen, fra morgen til kveld, også under middagen om kvelden. Så da vi endelig var ferdig orka vi ikke stort annet enn en bitteliten titt på en veldig ekkel, merkelig film på TV, før vi tok kvelden.

Søndag morgen var det på'n igjen med tolking, og oppdraget dro ut flere timer over tida. Forferdelig slitsomt. Etter oppdraget var ferdig og utstyret var pakka, var vi invitert på middag hos tanta til Martine. Ribbe! Og den var veldig god! Så stressa vi avgårde til flyplassen, men så var flyet forsinka, så vi ble sittende der og vente en stund. Nå skulle heldigvis ikke flyet innom Alta, så turen gikk rett til Tromsø, der vi bytta til SAS til Oslo igjen. Hele veien på flyet hjem var begge to så slitne at vi bare satt og fniste og lo hele tida. Sikkert forferdelig slitsomt for alle rundt oss. =P

Flyet vi skulle ta fra
Lakselv til Tromsø =)

Da vi omsider landet, bar det rett på flytoget og t-banen for å komme hjem. Men da jeg kom til Storo var det 20 minutter til trikken kom, så daa valgte jeg å drasse med meg den alt for tunge kofferten, utslitt som jeg var, opp den bratte bakken. Da var jeg sliten da jeg kom hjem da!!

Så var den helga over, 46,5 timer med lønn! Forferdelig sliten, men gud så gøy det har vært! :D