1. september 2010

Krakow

Jeg og Espen var på en ukes ferie i Krakow i sommer, fra onsdag 7. til tirsdag 13. juli, en helt fantastisk uke! =) Her kommer et kjempelangt innlegg med masse tekst og bilder, for de som er spesielt interesserte! ;) Når vi sto på Gardermoen om morgenen, sa værvarselet at det regnet i Krakow, men i følge Yr.no skulle dette gå over i løpet av noen timer. Når vi landet og kom ut fra flyplassen var det opphold, men litt skyer. På kvelden klarnet det opp, og det var knallblå himmel, sol og over 30 grader hele uka vi var der. Dagen vi dro tilsa værvarselet at det begynte å regne der en times tid etter flyet vårt letta. Litt flaks må man jo ha! ;)

Trøtte tryner på Gardermoen

Vi tok taxi fra flyplassen til hotellet, en tur som tok imponerende land tid, og vi krysset samme elva tre ganger.. Skeptisk! Men vi kom oss fram til Hotell RT Monopol, og det var ganske fint. Ikke kjempefint, men bedre enn forventet. I resepsjonsområdet var det pokaler og diplomer for at hotellet var kåret til både Krakows og Polens beste hotell i 2009. Enten har hotellet tapet seg mye det siste året, eller så er hotellene generelt kjipe i Polen. Vi bodde i tredje etasje, og da kunne vi velge å ta heisen til andre etasje eller fjerde etasje, og gå trappa opp eller ned en etasje. For heisen stoppet bare ikke i tredje etasje. Spesielt! Vi hadde også bestilt rom med aircondition. Det var en hvit skranglete bordvifte som bråkte noe forferdelig. Men vi sov da godt der, og frokosten var veldig bra! =) God service, og stort sett hyggelig personale. Og perfekt beliggenhet.
Etter å ha sjekka inn og sett oss omkring på hotellet gikk vi på det berømte bytorget for å få oss noe å spise, og så gikk vi bare litt rundt omkring i gamlebyen og ble litt kjent.

Etter tre timer i et nytt land var
jeg lykkelig eier av nye sko.
Ecco sandaler.

Neste dag, torsdag, gikk vi til en diger borg midt i byen, og der ligger også Wawel-katedralen, som er Polens viktigste kirke. Den har blitt brukt til kroning og begravelser av de kongelige i Polen i flere hundre år. Jeg syns gamle kirker er veldig spennende, betaler gjerne for å gå inn og se, og liker veldig godt å gå lenge og titte i dem. Det gjør ikke Espen, enkelt og greit. :P Han kjedet seg nok litt, stakkar.

Utsikt fra borgen

Teglstein ble nok oppfunnet før de ble helt ferdige med å bygge borgen i stein.

En diiiiger berømt kirkeklokke

Utsikt. Mariakirken på det gamle bytorget syns til høyre i bildet.

Etter å ha vært i borgen gikk vi rundt i gamlebyen og tittet og shoppet litt, før vi spiste middag på det gamle bytorget. På torget krydde det var restauranter, cafeer og puber. Vi spiste minst ett eller to måltider på torget hver dag, og enda hadde vi ikke prøvd ut alle spisestedene.

Mariakirken i det solen dreiv og gikk ned.

Mariakirken når sola hadde gått ned.

Hotellet hadde avtale med et turistkontor som arrangerte guida turer til forskjellige severdigheter, og på fredag meldte vi oss på en tur til Saltgruvene. Vi møtte opp i resepsjonen på hotellet, og ble hentet der av en veldig fremoverlent minibussjåfør som ikke kunne bevege på ryggen. I minibussen var det noen andre par, og når vi kom fram møtte vi en annen buss som en kollega av han framoverlente kjørte. Vi to gjengene utgjorde gruppa, og vi ble tildelt en veldig morsom guide, som ga mye av seg selv. Og hun var veldig flink i engelsk! Behagelig! =)
Saltgruvene ligger i Wieliczka, ca en halvtimes kjøretur fra Krakow. Gruven er en av verdens mest kjente gruver, og kom på UNESCOS liste over verdens kulturarv i 1978. Det har blitt hentet ut salt fra gruven helt siden 1200-tallet, og gruven strekker seg 327 meter under jorden. Den består av 9 nivåer, og som turist får man tilgang til 3 av disse. Det er over 300 kilometer med gruveganger, men turistene får bare gå 3 av de kilometerne. Til sammen gikk vi over 800 trappetrinn nedover! Vi startet med å gå ca 350 trappetrinn nedover, rundt og rundt og rundt i en trapp. Ble nesten svimmel av det jo!! Vel nede begynte vi å gå innover i gangene og videre nedover, og kom til det ene kammeret etter det andre, hugget ut i saltsteinen. Det er til sammen 2040 kammere, men vi så selvfølgelig bare en brøkdel av de. I veldig mange av kammerne var det kunst og utsmykninger hugget ut i saltstein, og det var flere små kapeller der nede. I flere av kammerne var det også utstillinger av hvordan gruvedriften har vært oppgjennom tidene, fra da den ble drevet med bare menneskekraft, til hester og til maskinkraft.

Inngangen til gruven.

Rundt og rundt og rundt, i 350 trappetrinn nedover.

Supersøte guiden

Saltkrystaller som danner seg ut fra taket.

Skulpturer hugget ut i saltstein

Saltgruven i middelalderen

Inne i gruvene var det mange små supersalte innsjøer, med over 70% salt. Dødelig om du hopper uti. Mange slenger småpenger i, og ønsker seg noe. En gang i året samler de opp alle pengene, men de må bare kaste de, for saltet har nesten oppløst de!

Etter hvert som vi gikk videre nedover og innover ble kammerne mer og mer fantastiske, og det siste vi kom til var en helt fantastisk katedral som var hugget ut i steinen. Saltstein er mer porøs enn de fleste steinarter, og derfor lar deg seg gjøre å hugge ut disse fantastiske kunstverkene. Katedralen er hugget ut av helt vanlige arbeidere i begynnelsen av 1900-tallet, ikke av arkitekter eller kunstnere. Den var veldig imponerende!! Hver søndag er det messe der nede, ofte er det bryllup og dåp, og på grunn av den fantastiske akustikken er det titt og ofte konserter der nede. 327 meter under bakken!!

Katedralen

Lysekrone med saltkrystaller

På grunn av den fantastiske fuktige lufta der nede, og den flotte sammensetninga av stoffer i lufta, er det en veldig bra luft for personer med luftveissykdommer. Derfor er det et sanatorium for rehabilitering av personer med luftveissykdommer der nede, de bor på 327 meters dyp, og får komme opp til ”overflaten” mellom kl 14 og 15 hver dag.
Espen merket godt effekten av denne flotte lufta der nede, for han sleit veldig med allergi i Krakow og var konstant tett og snørrete og hoven i øynene. Men etter et kvarters tid i gruven var han helt fin igjen! Og et kvarter etter vi kom opp igjen var han like ille som før vi gikk ned.
Denne søte guiden vår gikk rundt og bar på en hjelm, av sikkerhetsmessige årsaker som hun sa. Siden den ødela sveisen ville hun ikke ha den på hodet, og brukte den som håndveske i stedet! Oppi der gikk hun og bar på en saltkrystall, og tidlig på runden viste hun den fram og sa at den som turte å slikke på veggen skulle få den. Jeg tenkte at jeg heller kunne kjøpe meg en, men etter å ha snakket med henne viste det seg at det ikke gikk an å kjøpe dem. Så jeg endte med å slikke på veggen! :D Og fikk en nydelig saltkrystall! :D

Jeg som slikker veggen, og guiden holder krystallen jeg fikk.

Etter hele runden skulle vi opp igjen, og slapp heldigvis å gå de 800 trinnene opp igjen. Derimot fikk vi kjøre verdens mest skranglete heis. Selve heisen var 4 etasjer høy, og vi ble dytta inn til vi sto klemt inni hverandre. Det var bare netting rundt oss, og den kjørte ca 1 meter i sekundet! Hele veien opp tok ca 40 sekunder, og både jeg og ei anna ei ble så redde at vi skreik når den kjørte! :P
Turen til gruvene var absolutt ukas høydepunkt! :D Veldig spennende, og helt nytt for meg. Da vi kom opp og ut igjen sto den framoverlente sjåføren der og ventet på oss, og kjørte oss til hotellet igjen.
Flotte gamle vogner trukket av hester krydde det av i hele gamlebyen, og vi måtte selvfølgelig prøve en tur. De reklamerte med en guidet tur rundt i gamlebyen og litt utenfor, men dessverre kunne ikke kuskene vi fikk engelsk. Så guidinga besto av ”Wawel”, og en peking. Synd.

Vogna vi kjørte

Meg i vogna

Lørdag gikk turen til Auschwitz, og også denne turen bestilte vi gjennom resepsjonen på hotellet. Sjåføren var tre kvarter forsinket i dag, og mens vi sto på hotellet og ventet kom vi i snakk med et eldre canadisk par som også skulle være med på turen. Fantastisk morsomme personer, som vi snakket masse med på hele turen. De hadde pensjonert seg tidlig, og viet hele sitt liv til å reise. Det må være fantastisk! De har en blogg hvor de skriver om alle turene sine, og den finner du her!
Sjåføren kom endelig, og kjøreturen begynte. Den skulle ta ca 50 minutter i følge sjåføren, og etter 55 minutter var det 20 minutter igjen. Etter 1 time og 40 minutter var vi endelig framme, og vi ble møtt av en slitsom blå guide! Hun var verken like søt eller like god i engelsk som hun i saltgruvene. Var veldig stort å endelig komme til Auschwitz, har hatt lyst til det helt siden jeg var lita. Å si at det var en fin opplevelse blir feil, for det var jo helt forferdelig. Men allikevel en stor opplevelse.
Det var ikke lov å ta bilder inne i husene der, bare utendørs, derfor ble det ingen bilder av de mest spennende tingene. Inne i husene var det masse bilder og utstillinger av diverse eiendeler som fangene hadde med seg da de kom dit. Det var flere haller med sko, en hel hall med diverse proteser, og et digert rom med hår! Alle fangene ble barbert når de kom dit, og håret ble solgt til stoffproduksjon!! Det er helt sykt å tenke på!
Det berømte Arbeit Mach Frei-skiltet. En kopi, siden det originale ble stjålet. Det er tilbake i de rette hender nå, men de tør ikke henge det opp igjen.

Strømgjerdene som var rundt heile leiren

Ellers i husene så vi hvordan de hadde sovet opp gjennom årene, fra rett på steingulvene, til halm, tepper og etter hvert noen forferdelige senger! Vi så også fangeceller som fangene som brøt reglene måtte være i som straff! Etter hvert fikk vi også se et gasskammer og et krematorie, stedet hvor de henrettet fanger, og galgen hvor sjefen for leiren ble hengt etter at krigen var over.

Slik så bygningene i Auschwitz ut

Muren hvor de henrettet fanger

Her hang de opp fangene etter armene, for å henge til de døde

Galgen hvor sjefen ble hengt etter krigen

Pipa på krematoriet

Alle disse tingene vi fikk se, det gikk liksom ikke helt inn på noen av oss. Det var så stort og så uvirkelig, at reaksjonene på det hele kom ikke der og da, men først noen dager etterpå. Egentlig litt glad for det, så man unngikk store sammenbrudd der. Var ingen i gruppa vår som fikk det.

Auschwitz er den eldste og mest solide av leirene ved Krakow. Der er det meste intakt, og vi sikk se detaljert hvordan ting var. Når vi var ferdig med omvisningen der, ble vi kjørt videre til Auschwitz 2, eller Auschwitz-Birkenau. Dette var den største av leirene, og her fikk vi se omfanget av hvor enormt stort det var! Denne leiren ble bygget i hui og hast for å få plass til alle fangene, så dessverre har mye av den rast sammen. Og nazistene rakk også å sprenge en del av leiren før den ble befridd i 1945.
Det er i Auschwitz-Birkenau man kan se den berømte jernbanen, og det meste av det som er kjent fra leirene. Det er enormt stort der, og siden det var 32 grader, stekende sol og ingen skygge å gjemme seg i, ble vi frarådet å gå hele runden der. Vi gikk allikevel det meste av turen, men fikk veldig lite guiding her siden hun ikke kunne la gruppa stå rolig i den stekende sola. Synd, men bedre enn ingenting. Helt i enden av leiren er det bygget opp en veldig stor og flott minneplass, til minne om alle jødene og de andre fangene som ble drept der.

Den berømte jernbanen i Auschwitz-Birkenau

Meg med den enorme Auschwitz-Birkenau i bakgrunnen

Sengene til fangene. De sov 10 fanger i hver høyde av senga.

Doene. De var åpne morgen og kveld.

Pipene til de enormt mange husene som har rast sammen

Minneplassen. Det var enormt mye mengder med brostein på minneplassområdet, en for hver fange som ble drept.

Etter en slitsom dag gikk turen tilbake til hotellet, og alle i bilen sovnet! (Forhåpentligvis ikke sjåføren da.)

Veldig godt med en kald øl etter en slitsom dag!

Namm

Og en Irish Coffee til dessert! :D

Vi fant en fontene den første dagen vi var der, veldig fascinerende. Så den gikk vi tilbake til nesten hver dag for å se på, bare fordi den var fin å se på. Barn løp rundt og badet i fonten døgnet rundt, og det var alltid masse liv der. Det var vann som sprutet opp på forskjellige steder, og i alle vannsprutene var det lys som farget vannsøylene, og lyset skiftet farge hele tiden. Sååå fin!

Søndag gjorde vi ikke stort, bare slappet av og gikk rundt i byen.

En nydelig kirke vi var inne i! Hvorfor har vi ikke så fine kirker i Norge??

En fin bil!

På kvelden var det VM-finale, og vi var på restaurant for å se denne på storskjerm. Eller, Espen så på kamp og jeg dreiv med alt mulig annet rart. =P Var veldig mye liv både på restauranten og ute i gatene den kvelden, så det var moro! =)

Nederlandske supportere

Eplekake med ekstra mye is! Lurer på hvor lite is det egentlig var??

De heiste opp noen trommeslagere og ei turndame i ei heisekran og svingte de rundt over torget mens de spilte fotballsanger!

Mandag dro vi i dyreparken i utkanten av byen. Mange spennende dyr! =) Men dette var den varmeste dagen på hele uka, og det var alt for varmt til å være i en dyrepark. Det luktet svett elefant og varm grevling og kokt møkk lang vei, og vi orket ikke bli der veldig lenge. Men vi rakk å se alle dyrene da, før vi kastet inn håndkleet.

Svett grevling spiser varm mat

Espen sin nye kompis ;)

En kjempesøt kattepus! =) Ok, en jungelkatt da, farlig jungelkatt!

Etter vi kom tilbake fra dyreparken tok vi oss en siesta på hotellet, før vi fant oss noe god mat og gikk litt rundt. Var også inne i Mariakirken, og der var det fint der!!!

Taket i Mariakirken

En av prekestolene i Mariakirken. Noe annet enn prekestolen i Strøm kirke..

Tirsdag morgen sto vi bare opp, spiste frokost og dro til flyplassen, før turen gikk hjemover igjen. Det var en helt fantastisk uke, med veldig mange flotte opplevelser! :D Skulle gjerne vært der en uke til, og jeg skal så absolutt tilbake dit en gang! =)

(Jeg og bloggen min har blitt uvenner.. Så bloggen nekter å vise neste innlegg på framsida her, så for dere som vil vite alt jeg har drivi med det året jeg ikke har blogga (ok, NOE av det jeg har drivi med det året jeg ikke har blogga), og ikke får opp Siden sist...-innlegget må trykke på eldre innlegg under her, sååå kommer det!) Så veit dere det! ;)